Od lat ASO kojarzy nam się z serwisem wysokiej jakości, pracującym na najlepszych częściach i jednocześnie – przez to właśnie – najdroższym, jeśli chodzi o cennik usług. Utarło się, że marki premium, takie jak Volvo, Subaru, Audi czy BMW muszą wykonywać wszelkie naprawy tylko w autoryzowanych warsztatach. Czy jednak ASO to wybór konieczny? A może to niezależny serwis wyspecjalizowany w danej marce będzie korzystniejszy? W artykule przyjrzymy się podobieństwom i różnicom między nimi tak, abyś mógł łatwiej podjąć decyzję przy kolejnej naprawie.
Czym różni się serwis autoryzowany od niezależnego?
Autoryzowane serwisy obsługi działają na podstawie umów z producentami samochodów. Ich działalność regulują fabryczne wytyczne – dotyczące zarówno stosowanych części, jak i procedur naprawczych. Mechanicy w ASO są regularnie szkoleni przez producentów, a do serwisowania używa się wyłącznie oryginalnych komponentów. Wszystko to ma zapewniać najwyższą jakość obsługi, szczególnie w okresie gwarancyjnym pojazdu. Warsztaty zazwyczaj działają w tej samej lokalizacji co dealerzy danej marki.
Z kolei niezależne serwisy nie są związane kontraktem z producentem, dzięki czemu mają większą swobodę działania. Często prowadzone są przez mechaników z wieloletnim doświadczeniem w jednej lub kilku markach, którzy zdobyli wiedzę praktyczną w ASO oraz poza strukturami dealerskimi. Wiele takich warsztatów korzysta z oryginalnych lub wysokiej klasy zamiennych części i inwestuje w zaawansowaną diagnostykę. Dzięki temu są w stanie zapewnić jakość porównywalną z ASO – ale zazwyczaj w niższej cenie. Mechanicy z niezależnych serwisów są bardziej elastyczni, nie mają narzuconych procedur z zewnątrz.
Gdzie tkwi największa różnica? Tak, to cena!
Jak wspomnieliśmy wyżej, jedną z głównych różnic między serwisem autoryzowanym a niezależnym jest koszt usługi. W ASO roboczogodzina jest zazwyczaj znacznie wyższa. Wynika to między innymi z polityki producenta, kosztów utrzymania autoryzacji, lokalizacji (często przy salonach) oraz kosztów administracyjnych. Jednocześnie mamy pewność, że pomiędzy ASO danej marki w różnych miastach cena powinna być w miarę stała (producenci często mają jeden, scentralizowany cennik usług serwisowych).
W niezależnych serwisach klienci płacą mniej nie dlatego, że usługa jest gorsza, ale dlatego, że struktura kosztów jest zupełnie inna. Brak narzutu za logo producenta czy elastyczniejsze podejście do rodzaju użytych części (oryginał lub wysokiej klasy zamiennik) pozwala znacząco obniżyć cenę bez rezygnacji z jakości.
„Naprawialiśmy już setki skrzyń automatycznych w Volvo i wiemy, że nie trzeba korzystać z autoryzacji, żeby naprawić auto dobrze i uczciwie. Dla wielu klientów ważniejsze jest rzetelne podejście, jasny kosztorys i szybki termin, niż pieczątka ASO.”
– mówi Błażej Prus, właściciel Auto Duet, niezależnego serwisu Volvo z Warszawy.
Zalety i wady obu typów serwisów
Poniżej zestawiamy najważniejsze plusy i minusy serwisów autoryzowanych oraz niezależnych:
Serwis autoryzowany
Zalety
- oryginalne części producenta
- najnowsze informacje i procedury zgodne z wytycznymi marki
- zachowanie gwarancji w okresie fabrycznym
Wady
- wyższe ceny usług i części
- dłuższe terminy oczekiwania
- sztywne procedury i mniejsza elastyczność
Serwis niezależny
Zalety
- niższe ceny przy porównywalnej jakości
- elastyczność w doborze części i metod naprawy
- bezpośredni kontakt z mechanikiem
- często szybsze terminy
Wady
- ryzyko trafienia na nieprofesjonalny warsztat (warto sprawdzić opinie)
- niektóre naprawy mogą być trudniejsze bez dostępu do pełnych danych producenta.
Masz nowe auto. Czy musisz robić przegląd w ASO?
Nie musisz. Jako właściciel nowego samochodu nie jesteś skazany na autoryzację. Możesz szukać bardziej konkurencyjnych cen i szybszych terminów w niezależnych warsztatach. Choć nadal wielu kierowców żyje w przekonaniu, że korzystanie z niezależnych warsztatów unieważnia gwarancję producenta, śmiało możemy wrzucić ten mit do kosza. Na mocy rozporządzenia Komisji Europejskiej (tzw. GVO), klient ma prawo wykonywać przeglądy i naprawy gwarancyjne także poza ASO, pod warunkiem że są one udokumentowane, a części i płyny eksploatacyjne spełniają wymagania producenta.
Obsługa klienta. Co wolisz, recepcję czy bezpośredni kontakt?
Nie da się ukryć, że niezależny serwis to zupełnie inne doświadczenie relacji między klientem a mechanikiem. Wielu właścicieli i pracowników tych warsztatów to pasjonaci, którzy chętnie doradzają klientom. Mowa tu nie tylko o zakresie bieżących napraw, ale też o ogólnej ocenie stanu pojazdu czy postępującym zużyciu, które może prowadzić do kolejnych awarii. W takim serwisie możesz dowiedzieć się znacznie więcej o swoim pojeździe niż z proceduralnej checklisty w ASO.
Niezależne serwisy mają także większą swobodę w proponowaniu nietypowych instalacji czy przeróbek. Oczywiście tutaj należy zachować szczególną ostrożność, aby finalnie nie były one podstawą do zerwania gwarancji producenta.
Z drugiej strony nie każdy nieautoryzowany serwis dysponuje dostępem do najnowszych kampanii serwisowych producenta. W przypadku aut nowszych i objętych kampaniami naprawczymi ASO będzie lepszym wyborem.
Który serwis wybrać?
Nie mamy uniwersalnej odpowiedzi, ale zostawiamy kilka wskazówek, aby łatwiej podjąć decyzję:
- Jeśli Twój samochód jest na gwarancji – rozważ ASO, szczególnie jeśli chodzi o przeglądy okresowe i naprawy objęte gwarancją producenta.
- Jeśli zależy Ci na niższych kosztach eksploatacji – sprawdź ofertę niezależnych warsztatów, szczególnie tych specjalizujących się w Twojej marce.
- Jeśli potrzebujesz szybkiego terminu lub indywidualnego podejścia – niezależny serwis będzie bardziej elastyczny.
- Jeśli naprawa dotyczy specjalistycznych elementów, jak automatyczna skrzynia biegów czy klimatyzacja – poszukaj warsztatu z konkretnym doświadczeniem, niezależnie od tego, czy jest autoryzowany, czy nie.
- Jeśli planujesz zakup samochodu używanego – warto skorzystać z niezależnego serwisu, który przeprowadzi rzetelną ocenę techniczną przed zakupem.